Linux ja shakki... siinä ovat tällä hetkellä kaksi parasta harrastusta, mitä tiedän!
Shakkia olen harrastanut jo vuosia, ja avoimeen lähdekoodiin perustuvaa ja suomalaisen Linus Torvaldsin synnyttämää linuxia olen käyttänyt vuodesta 2002 lähtien.

Nykyään suodikkidistroni on loistava Arch Linux. Täytyy sanoa, että Arch Linux on todella vakaa käyttöjärjestelmä; ei kaatumisia, eikä viruksia! Ja mikä parasta: tämän käyttöjärjestelmän tarvitsee asentaa vain kerran; systeemi ja softat pysyvät ajan tasalla helposti päivityksien avulla!

Onko linux sitten sopiva käyttöjärjestelmä shakin harrastamiseen eli toisin sanoen onko linuxille shakkisoftaa? Tähän pyrin parhaani mukaan vastaamaan.
Nyt esittelen ohjelmia sen mukaan, kuinka ahkerasti olen niitä käyttänyt.

1. XBoard - tätä Tim Mannin kehittämää erinomaista ohjelmaa olen käyttänyt jo monta vuotta; itse asiassa jo silloin, kun käyttöjärjestelmän nimi koneessani oli Microsoft Windows.
XBoard on todella monipuolinen: sitä voi käyttää shakkiservereillä pelaamiseen (FICS, ICC...), shakkiohjelmia vastaan pelatessa, shakkiohjelmien välisissä otteluissa, pgn-tiedostojen katseluun jne.

2. Scid - tätä shakin tietokantaohjelmaa olen käyttänyt tietokantojen (pgn-, pgn.gz-, tai scid-formaatissa ) tutkimiseen ja turnaustaulukoiden tekoon websivullani. Scidillä voi myös analysoida pelejä mukana tulevalla Scidlet-ohjelmalla tai lisätä muita "shakkimoottoreita" analyysiavuksi kuten Crafty, Phalanx jne. Myös netistä saatavat ilmaiset loppupelitietokannat ovat käytettävissä!
Scidin alkuperäinen tekijä Shane Hudson lopetti ohjelman kehittämisen vuonna 2004, mutta Pascal Georges on jatkanut Scidin kehitystyötä tuoden paljon uusia ominaisuuksia ohjelmaan.

3. Jose - javapohjainen shakin tietokantaohjelma, mitä olen käyttänyt pääasiassa pgn-tiedostojen tutkimiseen. Lisäksi ohjelmalla voi kommentoida pelejä, käyttää "shakkimoottoreita" analysoimiseen ja pelaamiseen tai luoda peleistä HTML- ja PDF-tiedostoja.

4. Jin - javapohjainen graafinen ohjelma FICSissä ja ICCssä pelaamiseen. Tätä ohjelmaa olen käyttänyt joskus ICCssä pelien seuraamiseen.

5. eboard - ohjelma, millä voi pelata FICSissä tai erilaisia "shakkimoottoreita" (Crafty, GNU Chess jne.) vastaan. Olen käyttänyt joskus pelaamiseen.

6. Knights - KDE:lle tarkoitettu graafinen shakkiohjelma, millä voi pelata shakkiservereillä, millä voi pelata erilaisia "shakkimoottoreita" (Crafty, GNU Chess) vastaan ja millä voi myös tutkia pgn-tiedostoja.



Aiheeseen liittyvää



Widget by Hoctro | Jack Book